detox!

Man detoxar ju för att rena kroppen. "Detox är sannolikt det mest effektiva sätt som finns för att maximera kroppens rening, öka näringsupptaget i tarmen och bli piggare, friskare och starkare".
Jag ser inte att detoxa är en diet, då mängden mat inte är begränsad, utan bara VAD för mat du äter.

Det går ju fasta också. Men då dricker man ju bara en massa juicer och tappar säkert massa ämnesomsättning och förbränning. NO good. 
 
I alla fall så ska jag försöka rena kroppen och inte gå ner i vikt. 
 
Det man ska undvika:
* Rött kött
* Alkohol
* Socker
* Tillsatser
* Vete
 
Egentligen borde man ju alltid undvika sådant som ovan. Men hur lätt är det när majoriteten mat vi köper innehåller mer eller mindre något av det.
 
Detoxmat:
* Ekologisk mat (eko-märkt)
* Hälsosamma fetter (avokado, olivolja etc,)
* Proteinkällor
* Alger
* Gröna grönsaker (Broccoli, olika slags kål)
* Antioxidanter (Bär & frukt)
 
Kör ju min egna lilla variant. En detox ska vara strikt och ungefär 9 dagar lång. Jag kör mån-tors och spårar redan.... Kan ju medge att efter 2 dagar så kunde det gått bättre. (Har t.ex ätit risgrynsgröt här på jobbet under nattkröken vilket inte är OK). Hehe!  
Men ska bara försöka köra på några dagar för att finta kroppen lite, inget kött ska jag äta iaf! ;)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0