hästinlägg i vetrinärväg!

Idag har jag träffat en veterinär som jag konstaterar till en riktig och väldigt bra veterinär!
PH-vet i Laggarberg (mellan Kovland & Timrå). Öron, intresse, vidvinkel och hjärna är orden. Per Jonsson undersökte pappas häst i 1½ timme + åtgärd 30 min + ett rehabliteringsprogram/råd som vi fick med hem = NOGRANN!

Och det var inte som att komma på ställen jag varit förut. Böjprov, spruta, åka hem, starta = Gick lika dåligt eller sämre än förra gången. 
UTAN han letade efter orsaken till varför det blir en ömhet i lederna och benen. Han gick igenom hela musklaturen, nerver, klämde & kände och ett obligatoriskt böjprov. Plus att han berättade vad, hur och varför om allt - hela tiden!

Har alltid avskytt böjprov! Varför finns det? Allt vore ju döenkelt om det är så enkelt som att köra en kortisonspruta rakt in i benet sedan går hästen som en kanonkula. Endast en livslång senväg till nått man kallar åtgärd! Allt bra tar tid helt enkelt! (Har aldrig trott på veterinärer heller (vad det gäller travhäst), men nu gör jag det)! HAHA! :D

(En travhäst är av ett litet mysterium. En travhäst som åker till vetrinären för att kollas behöver inte ha ont dagligen, utan kan gott och väl användas som promenad eller ridhäst. Men traven är den mest påfrestande gångarten i hög fart och det är den gångarten som kräver mycket stabilitet och jämn kroppsfördelning. Det behövs så lite lite lite för att en travhäst inte kan prestera fullt ut i ett travlopp).
Helt sjukt egentligen...  

Om min (rid)häst blir sjuk eller ska kollas upp åker han till Laggarberg och PH-vet!! 

NU ska jag beställa lite mer täckeshängare och sånt till stallet så sadel/selkammarn blir klar innan vintern. Sen rida innan jobb 16.30!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0